· 

Vakantie, deadlines en corona

Deze week is het dan eindelijk zover; we hebben vakantie. Maar met de maatregelen die vorige week maandag zijn aangekondigd, is de sfeer er een beetje vanaf. Ondanks dat we in de vakanties vaak toch niet naar school kunnen/gaan, zat ik persoonlijk graag nog wel bij de bibliotheek of in Tresoar (Leeuwarden) te werken. Hier kan ik me beter concentreren dan thuis. Helaas kunnen we door de nieuwe maatregelen ook daar niet meer heen.

 

Ik heb een paar plaatsvervangende oplossingen die hopelijk helpen me geconcentreerd te houden, zodat ik nog wat dingen voor school kan doen.

 

1 – Buddy

Tijdens een tutorgesprek kwam de vakantie te spreken en werd het idee geopperd om een werkbuddy te hebben. Daarbij ‘kies’ je als het ware een persoon (vriend/vriendin/teamgenoot) om mee samen te werken. Dit kan natuurlijk online, door via Microsoft Teams te meeten bijvoorbeeld, maar omdat je dan met één persoon samenwerkt, kun je er ook voor kiezen om bij iemand thuis te werken. Dit mag volgens de corona regels en zo kun je elkaar motiveren om te werken aan je project.

 

2 – Andere locatie

Geluk bij een ongeluk; mijn ouders zijn gescheiden. Natuurlijk niet leuk, maar dit biedt me wel twee extra locaties waar ik aan school kan werken. Omdat ik daar minder afleiding heb en ze beiden werkplekken in huis hebben, kan ik hier meer geconcentreerd werken. Het kan dus helpen om op een andere plek te werken, zoals bijvoorbeeld bij ouders thuis, of misschien bij vrienden, vriendinnen of familie.

 

3 – Methodes

Er zijn een talloze hoeveelheid aan methodes te vinden die werken aan timemanagement. Pomodoro en Getting things done zijn bijvoorbeeld erg bekende methodes, maar er zijn met een simpele google search nog veel meer te vinden. Door een methode te vinden die goed werkt voor jou, is het misschien makkelijker om bezig te gaan. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om in korte periodes te werken en veel kleine pauzes ertussen te nemen. Zorg wel dat je ook rustdagen neemt, want het is tenslotte wel vakantie en je moet ook rusten om later weer met volle moed bezig te gaan.

 

Voor alles geldt; neem echt je rust. Zowel kerst als oud en nieuw komen tussen door en het is belangrijk dat je ook even ontspant. Dan is het vaak makkelijker om jezelf op te laden en na de vakantie net dat beetje extra power te hebben om bezig te gaan.

 

 

Fijne feestdagen!

Commentaren: 0